MIKROBILEN - ”OSTKUPAN” på tre hjul.

En liten farkost på tre hjul med namnet MESSERSCHMITT tillverkades i Tyskland mellan 1954-1964. När folk pratade om den så kallades den i huvudsak för MC-bil, för den var byggd som en korsning av båda och utrustad med en 2-takts 10 hkr motorcykelmotor på 191cc tillverkad av SACHS. Mätare och reglage är i stort sett obefintliga och ratten saknas och ersätts med vanligt cykelstyre med diverse tillhörande reglage. Det som anknyter till en vanlig bil är att den har ett par enkla bilstolar samt plexiglaskupan som skydd över sig. Utöver det finns det dessutom lite bilrelaterad utrustning såsom blinkers, bromsljus, stötfångarlist, navkapslar m.m.
Ägarna till dessa fordon var mestadels äldre herrar som inte ville eller kunde utöka körkortsbehörigheten för bilar, för dessa trehjulingar räcker det med MC-kort.
1954 började tillverkningen av mod. KR175 och redan 1955 ersattes den av KR200 som sedan producerade fram till avslutet 1964 liksom cab-modellen 201.

Interiörbild |
Det fanns också ett flertal konkurrenter till Messerschmitt som byggde tre/fyrhjulingar vid namn Heinkel Kabine/Trojan, BMW Isetta och Fuldamobil, vilken även licenstillverkades i Sverige under namnet Fram-King-Fulda (producerades i 411 ex), samt även lite större modeller som t.ex. Goggomobil och Zündapp Janus. Janusmodellen var mycket speciell med en dörr fram och en bak, vilket innebar att passageraren åkte baklänges och satt med ryggen mot föraren.
MC-bil Klubben i Sverige med över 400 medlemmar har sitt säte i Trollhättan, klubben grundades 1982 av två entusiaster och tillika mikrobilsägare. De driver också en egen hemsida www.mcbilklubben.se, här berättas historien runt bilen som ”saknar ett hjul” och där kan man även få lite ytterligare information om bl.a. deras årliga sommarträffar. |
För er som vill veta mera rekommenderas ett besök på www.microcarmuseum.com i Madison USA det finns en unik samling av dessa bilar. Dessutom kan ni göra en sökning på www.google.se *Bildsökresultat för messerschmitt* här finns massor av otroligt mysiga bilar och modeller m.m.
En ovanligt välvårdad och felfri Messerschmitt ägs av VVBK.s medlem Rune Andersson i Mullsjö, bilen är av sista årgången 1964 och har haft 5 ägare. Rune köpte den -97 från Stockholm där den såldes ny.

Modellbilsamling |
Inte nog med att han äger denna bil utan han har ett stort intresse för allt som rör dessa bilmodeller och samlar dessutom på det mesta om mikrocar som t.ex. modellbilar, broschyrer m.m. Redan som 5-åring började hans intresse för detta. |
|

Dåtidens
luftkonditionering |
Även i Jönköping fanns det en bilhandlare och låssmed (Claesson) utmed Barnarpsgatan som aktivt sålde Messerschmitt och rysktillverkade Moskwitch.
Runes bil har fram till idag körts 3 150 mil, och de det är väl ganska normalt eftersom det mestadels blir korta körsträckor med denna biltyp i dagens hektiska trafiktempo, å andra sidan är den ju lätt att lasta upp på ett bilsläp vid resor till klubbträffar länge bort. Ett par resor till Bil o MC-träffarna i Huskvarnaparken blir det i alla fall på sommaren, där det även brukar dyka upp några andra 3-hjulsfordon. Dessa bilar är alltid stora publikmagneter för nyfikna motorentusiaster som nostalgiskt drömmer om 50-talets historia.

"Maskinrummet" |
Bilfakta: Motor 191 cc 9,7 hkr. 2-takts motor luftkyld med fläkt. Bränsle: bensin med 4% oljeinblandning, förbrukning ca 3dl/mil. Elsystem: 12V 90W, Längd: 2,82 Bredd: 1,22. Antal passagerare: 1. Däckdimension: 31,20/75V-48/RE. Tjänstevikt: 260 kg.
Antal tillverkade av olika bilmodeller:
KR 175 450 st. KR 200 1700 st. Fuldamobil 650 st. Fram/King 411 st.
BMW 3 hjul 300 st. BMW 4 hjul 275 st. Heinkel 2400 st. |
 |
Klicka på PDF-loggan för ytterligare läsning om Messerschmittens historia. Informationen är hämtad ur "Messerschmitt, sveriges första mc-bil" av Göran Hellsin och "Hur vanlig var mc-bilen" av Bo Nylander (filen öppnas i nytt fönster). |
Texten är sammanställd av Stig Andersson i samråd med Rune Andersson. Mars 2010. |