Wolseley 6/80 "Engelsk polisbil"

Wolseley är ett bilmärke som inte sålts i något större antal i Sverige, och anledningen var troligen att den låg i en högre prisklass än många av de engelska billigare bilarna såsom Morris, Austin, Ford, Vauxhall m fl. Wolseley betraktades nog som en billig Rolls Royce för de köpare som inte ville väcka så stor uppmärksamhet som de kungliga och andra högt uppsatta engelsmän på 50-60 talet.
Redan så tidigt som 1880 säger historien att grunden lades i Australien med tillverkning av fårklippningsmaskiner där en man vid namn Herbet Austin fick i uppgift att resa till England och sälja dessa, men intresset för bilar blev allt mer påtagligt och när tillverkningen påbörjades och 1909 presenterades en mycket vacker bilmodell vid namn Wolseley-Siddeley. Sedan under första världskriget byggdes även flygplansmotorer vid namn Hispano-Suiza. Sedan drabbades företaget av konkurs 1926, men återupplivades igen med fortsatt tillverkning av bilar, och då i samarbete med Nuffield organisationen samt Morris o MG.
 |
År 1937 lades grunden till en bra affär och bilmärket kom i alltmer att synas i dåvarande trafik på Londons gator, för nu gjorde polisen Scotland Yards inköp av de första bilarna modell 18 hp och efterhand blev bilen alltmer populär och nya inköp genomfördes av den mera kraftfulla 6 cyl modellen 6/80 som användes som patrullbil. |
Wolseley blev polisens trotjänare under 30-års tid som bilmärke.
Allting har ett slut och detta har även Wolseley som biltillverkare 1975 i England med sin dödsdom på Nya Zeeland dit tillverkningen flyttades 1977 och avslutades -82 med ett högtidligt namn som Princess på bilmodellen.
Namnet Wolseley lever dock fortfarande kvar i andra verksamheter såsom restaurang på adressen 160 Piccadilly mm.
Wolseley i Sverige
Här i vårt land hålls namnet o bilen vid liv tack vare entusiaster och egen bilklubb med en mycket bra hemsida som drivs av Skånes eldskäl ”morrislasse” som förser intresserade med omfattande information o bilder mm. Hemsidan heter www.morriswolsely.se.
I Jönköpingsregionen har VVBK flera Wolseley-ägare såsom Leif Almgren o Sölve Persson.
Leif har en omfattande bredd på olika modeller som t e x 1500 - 4/44 - 6/80 som är senaste tillskottet i samlingen. Både Leif o Sölve är flitigt aktiva i Vätterbygdens Veteranbilklubb.
Det kan också tilläggas att det finns en riktigt unik gammal Wolseley-Siddeley från 1909 med chassinr, 2795 i körbart skick i Sverige. Bilen har importerats från England 1988 och har haft 2 ägare under 22 år. Bilen är av öppen modell och gul till färgen och den har plats för 4 pers. Motoreffekten är 15 kw. Bilen har extremt vackra linjer och ser lyxig ut. |
Studentkörning i Siddley från 1909 |
Leif med sällsynt 6/80.
När Leif läste i annonsbladet från MHRF vintern -06 fick han syn på denna bil som annonserades ut till försäljning i delar som pågående renovering under 20 år och fortfarande inte var färdig och körbar.
 |
Efter att bilen var ny 1950 har den haft 5 ägare och de första 15 åren hos samma kvinnliga affärsinnehavare i Dala Floda, men vid besök hos bilbesiktningen 1965 blev det inte godkänt att åka vidare, utan reparationer behövde göras, och detta gjorde ägaren så besviken att hon inte ville ha kvar bilen längre. Resultatet blev att några ungdomar köpte den med tanke på att bygga om den till epatraktor, men som tur var så kom dessa funderingar av sig och bilen ställdes ut på en loge och nästan blev bortglömd där under många år. Detta var ju ganska vanligt på den tiden att bilar gömdes undan bland hö o halm eller i vagnbodar. |
Den aktuella bilen uppmärksammades av en boende i byn som fick köpa den med tanke på att renovera bilen till körbart skick, men efter 20 års långvarigt slit och omsorgsfullt arbete tog intresset slut med bilen i delar som i stort sett var klar för slutmontering.
I detta läge när Leif kom in i bilden blev det med hans kunnande snart en åkbar bil igen, för efter att han köpt bilen i delar upplagd på pallar och i lådor så påbörjades slutmonteringen nästan direkt, och den 11 feb -06 kunde Leif registrera sig som ägare till fordonet för att sedan göra bilen körklar till sommaren. |
|
Nu är den väl inkörd och testad med många trivsamma bilturer till klubbträffar och även ett besök till platsen där bilen en gång tjänade sin första ägare i Dala Floda.
Detta måste varit en riktig nostalgiresa med återupplivade kontakter i historien.
Bilfakta:
Bilens tidigare reg, nummer var W 17687.
Motor: 80 hkr. 6 Cyl. 2215 cc Överliggande kamaxel. Dubbla SU förgasare, elektrisk choke liksom bensinpumpen, rattväxelspak med 4 växlar. Topphastighet ca 130 km/tim.
Karosseri: Självbärande kaross, 4 dörrar, sidoöppnad motorhuv, delad vindruta, inredning brunt skinn och träpaneler. Däckstorlek 600 x 640 x 15. Hydrauliska bromsar med 10” trummor bak.
Redan 1938 hade bilen det välkända belysta fordonsemblemet monterat i kylaren som sedan följt alla bilmodellerna under hela tillverkningstiden.
Bilmodellen 6/80 tillverkades under tiden 1948-54 i 25000 ex varav 11000 gick på export.
I övrigt kan nämnas att Wolseleys historia finns omskriven på www.wikipedia.org

Texten är sammanställd av Stig Andersson i samråd med Leif Almgren. Februari 2010.
|