(Forts.)
Några år senare, när det börjar närma sig mitten av 70-talet började motorintresset hos den dåvarande ägarens son att vakna till liv. Efter lite tjat på pappa sparkades ILO´n igång och fick brumma runt ganska ordentligt hemma på villatomten (säkert till grannarnas stora förtret…).
Andra intressen tog ganska snart överhanden och turisten parkerades på nytt i källaren.
Men så runt 1985, efter ett par avslutade bilrenoveringar, började det klia i fingrarna på sonen och motorcykeln letades fram ur gömmorna. Det konstaterades att motorn var i ett alldeles utomordentligt skick och lackeringen var i ett skick som idag hade upplevts som lätt patinerat, inte värt att renovera.
Men detta dög inte, här skulle renoveras, eller rättare sagt snyggas till. Mc´n skruvades isär och samtliga lackerade detaljer blästrades, dock sparades tanken för att kunna bryta fram rätt kulör när det väl blev dags för omlackering.
Trelleborgdäck som hänger med än idag |
|
"Härskarens" tankdekal |
Nya tankdekaler införskaffades och en lackerare letades upp, en lackerare som även åtog sig att randa upp tank och fälgar med pensel på samma sätt som gjordes 1953. Under tiden lämnades sadeln iväg till sadelmakaren för att få en omgång ny galon.
Eftersom cykeln såg lite fattig ut i originalutförande gjordes även en stomme till en bönpall som fick följa med till sadelmakaren. Även om det inte är tillåtet att skjutsa på en lättviktare så ser det enligt ägarens tycke lite fylligare ut med en pall.
När det så var dags för montering upptäcktes att ekrarna inte levde upp till förväntningarna så det fick bli en tur till Erlandsson och Fur (EJFA) på Herkulesvägen i Jönköping, som vid den tidpunkten fortfarande hade ett omfattande lager av gamla motorcykeldelar.
Efter en stunds letande hittades fabriksnya ekrar långt in i en hylla. Inte heller ljuddämparen, bakskärmsstaget eller lyktkransen nådde riktigt upp till förväntningarna så de lämnades iväg till kromverkstaden för lite ny ytbehandling.
Den 3/6 1988 var det så äntligen dags för ett besök hos bilprovningen för första gången sedan 1962, vilket avklarades med blankt papper (vad annars?).
Tiden efter det har M87´an inte använts mer än vid några småturer på hemmaplan, totalt kanske max 100 mil under de år som gått sedan 1988. |