Buick Electra 225 Convertible
1967 / 1968


När man nämner veteranbil tänker nog de flesta på bilar från första hälften av 1900-talet, men åren går och även de som för några år sedan ansågs var ”nya” börjar nu komma upp i ålder.
Här ser vi två Buicks från senare hälften av 60-talet som båda har passerat 40-årsstrecket med råge. Bilarna kommer från en tid då det fortfarande tillverkades fordon i full skala och med rejäla motorer.


Buicks berömda "Trishield"
Bilarna ni kan se här är två Buick Electra 225 Convertible, en från 1967 och en från 1968.
Modellnamnet Electra kommer av den grekiska gudinnan med samma namn, som för övrigt var dotter till Agamemnon och Klytaimnestra .
Tillägget 225 har sin grund i att när modellen introducerades 1959 var den just 225 tum lång, vilket motsvarar 571,5 cm.
I registreringsbevisen på både 67´an och 68´an står det angivet 575 cm som totallängd. 
Som jämförelse kan nämnas att en sexdörrars Volvolimousine byggd på 740-serien är 565 cm lång, alltså 10 cm kortare än en Buick Electra från slutet på 60-talet.


Chassit är detsamma från 1965 till 1969 men 1967 begåvades Electraserien med en ny kaross och en ny motor på 430 kubiktum, vilket motsvarar strax över 7 liters slagvolym, och 360 hp. Electran var "Top-of-the-line" när det gäller Buicks modeller och levererades med automatlåda som standard.
1967 och 1968 års modell delar kaross men några synbara förändringar gjordes dock. De tydligaste skillnaderna ligger i för och akter, för det är väl så det ska benämnas när det handlar om skepp?
V8:an på 430 kubiktum som introducerades 1967

Går vi från fören och akterut ligger skillnaderna först och främst i grillen, som på båda årsmodellerna får anses något mer modesta i sin utformning än 50-talets kromtyngda ”vattenfall”. När vi sedan sveper vidare upp över motorhuven kan vi konstatera att bakkanten på huven 1968 har fått en ny utformning med uppdragen bakkant för att på så vis kunna gömma torkararmarna. En detalj som f.ö. var densamma på i stort sett samtliga GM-bilar 1968.

Broschyr och servicemanual till Buick 1968


Precis bakom vindrutan skiljer det sig en hel del då det 1968 kom en ny instrumentbräda, i övrigt är inredningen ganska lika mellan de båda årsmodellerna. Efter att ha vandrat över hela bilen och kommit till aktern kan vi konstatera att den hela obrutna ljusrampen som fanns 1967 försvann till året efter. Då blev bakljusen integrerade med stötfångaren och bröts på mitten av nummerskylten.
Ett av kännetecknen för Buick under åren har varit Portholes´en på framskärmarna vilka introducerades för första gången 1949.

De lyxigare modellerna var utrustade med fyra hål medan de enklare endast fick tre hål på vardera framskärm. Under några år var hålen borta men återkom 2003 på Park Avenue-modellen. När modellen Buick Lucerne dök upp 2006 markerade portholes´en antalet cylindrar (3 hål/sida betyder 6 cylindrar och 4 hål är kännetecknet för 8 cylindrar).
Buick Electra är inte direkt någon lågseriebil men 1967 tillverkades 6941 Buick Electra Convertible, att jämföra med Cadillac Deville Convertible som tillverkades i hela 18200 exemplar. Siffrorna för 1968 är snarlika, 7976 Buick – 18025 Cadillac.


Sista året Buick levererade en bil med namnet Electra var 1990. Då hade modellen krympt till under fem meter i längd och levererades endast med V6-motorer men trots det räknades den som fullsize.
Som lite kuriosa kan vi berätta att enligt Stora Bilboken kostade en Buick Electra i sedan-utförande 48000:- år 1967, att jämföra med en Volvo 144 som hade ett riktpris på 19000:-. Hur mycket en cabriolet kostade angavs inte och det är väl knappast troligt att det såldes några nya i det utförandet i Sverige.

Instrumenteringen, överst 1967 års modell

Historik
David Dunbar Buick startade Buick Manufacturing Company 1902 för att bygga bilar.  Grunden lades i Flint, Michigan där sedan Buick City växte upp. Hela området var på 95 hektar och hade som mest 77000 anställda 1978. De senaste årtionden har hela världens bilproduktion genomgått stora förändringar och den 29 juni 1999 stängdes Buick City i Flint som sammansättningsfabrik för Buick.
Buick har under lång tid klassats som nummer två bland GM´s bilar när det gäller lyx, snäppet under Cadillac men över Oldsmobile, Pontiac och Chevrolet. Genom åren har Buick introducerat en rad nyheter, bl.a. konstruerade Buick den första toppventilmotorn redan 1902. 1939 kom den elektriska körriktningsvisaren och 1949 den första hardtopen, d.v.s. en kaross utan B-stolpe. Buick från början av 50-talet har även gett upphov till benämningen ”Dollar-grin” p.g.a. sina kromade vattenfallsliknande kylarmaskeringar.

Vill ni se en reklamfilm på 1967 års Electra så klickar ni >HÄR<

Vill se fler foton på bilarna i reportaget klickar ni >HÄR<

Text: Reidar Danielsson / Jan Ryd Foto: Reidar Danielsson 201007